Przejdź do głównej zawartości

Raw pierniczki buraczane / surowy ciemny biszkopt

Surowe pierniczki spotykałam w propozycjach witariańskich. Jakoś nigdy mi serce do nich mocno nie zabiło, bo zawierały spore ilości oleju kokosowego, który jest bardzo smaczny, ale kiepsko mi służy zdrowotnie. Jednak będąc w posiadaniu pysznych suszonych buraków z ekologicznej uprawy (bywają nawet w formie sproszkowanej), zapragnęłam oszczędzić wszystkie ich walory i użyć do surowego deseru. Świeże eko-buraki jadam jako spagetti, w surowych pulpetach w stylu cevapcici, kiszonkach, pastach, ale w deserach...? Moja miłość do buraka jednak podsunęła mi pomysł na ciasteczka suszone w piekarniku. Miłość ma zawsze najlepsze pomysły :-D Zdrowa miłość - żebyśmy dobrze się zrozumieli... ;-)
Namoczyłam więc, zmiksowałam, wysuszyłam i rano zajadałam się pysznymi pierniczkami :-D Z czasem one wilgotnieją i pojawia się aromat surowych buraków, więc najsmaczniejsze są pierwszego dnia po suszeniu. Wtedy mają lekko chrupką skórkę, są puszyste i lekko wilgotne wewnątrz z aromatem przypraw i suszonych owoców. Pokochałam...


PIERNICZKI BURACZANE RAW

1 szklanka siemienia lnianego brązowego
2 szklanki przegotowanej wody
¼ szklanki suszonych buraków w wiórkach *
3 niesiarkowane morele
15 suszonych śliwek
4 czubate łyżki karobu
1 duża laska wanilii
2 łyżki mąki kokosowej
2 łyżeczki melasy karobowej lub innego słodzidła **
szczypta soli

Siemię przepłukać.
Morele i śliwki posiekać.
Wymieszać siemię, owoce, buraki, sól i zalać wodą.
Odstawić na kilka godzin (optymalnie całą noc).
Wanilię drobniutko posiekać.
Zmiksować wszystkie składniki na dość gładką masę.
Wyłożyć na papier do pieczenia, rozsmarować na oczekiwaną grubość + 2 mm (kurczy się w czasie suszenia... ;-)).
Suszyć w temperaturze 45⁰C do oczekiwanej konsystencji.
Po 8 godzinach jest w stylu brownie. Po dosuszeniu następne 2 - 4 godziny skórka jest bardzo zwarta a wnętrze mięciutkie i smakuje jak wilgotny, puszysty biszkopt.
Kroić ostrym nożem.
Przechowywałam w szczelnym pojemniku, na którego dnie wysypałam sól i przykryłam ją podwójną warstwą gazy. Z czasem jednak nieco zawilgotniały...

* Jeśli użyjecie sproszkowanych, dajcie połowę tej objętości i dołóżcie razem z wanilią, karobem i mąką kokosową.
** Melasę karobową można zastąpić syropem z agawy bądź klonowym, ale będzie brakować charakterystycznego smakowego "punchu" ;-) więc dołóżcie super mocnej kawy zbożowej lub instant. Dosłownie pół łyżeczki...




Komentarze

ulubione posty czytelników

Michałki, michały, michałeczki...

Pasta z pestek dyni najłatwiejsza, bo surowa

Naturalny chleb z samej komosy ryżowej

Lniane chipsy paprykowe

Majonez z kalafiora bez oleju

Zakwas gryczany na wodzie z kiszonej kapusty - krok po kroku

Chleb fitness

Chleb bezglutenowy z jaglanki

Gryczane kluski kładzione z makiem

Dzień Kobiet i refleksje bloggerki wraz z szarlotką full raw dla łasuchów :-D