Przejdź do głównej zawartości

Jingalov bg czyli armeński chlebek z ziołami po mojemu

Zbóż glutenowych nie jem od dłuższego już czasu. I bardzo mi takie jedzonko odpowiada. Co tam jedzonko, przygotowanko jedzonka! Jakaż ulga po sklejonych glutenem deskach, gąbkach z glutami nie do rozpuszczenia, kłaczkami wciśniętymi w oczka cedzaka jak pies w kąt pełen marchewek... (jeśli jest amatorem tychże oczywiście... nasz Ernest jest, oj, jest...).
Bezglutenowo - bezproblemowo. Tak jelitowo jak i kuchennie. Gdy wpadł mi filmik bardzo uporządkowanej Haghineh klik o pysznym chlebku rodem z kuchni armeńskiej, pomyślałam, że mariaż placka z ogromną ilością ziół to coś absolutnie dla mnie. Rzecz jasna, nie chciałam używać mąki pszennej ani orkiszowej. Padło na gryczaną, jako najlepiej klejącą się. Aby mieć pewność, że będzie się dobrze sklejał, dodałam trochę mąki z brązowego ryżu. Zadziałało. Placek upiekł się szybko, smakowicie wilgotny wewnątrz, przypieczony na zewnątrz, aromatyczny, sycący. Jingalov z ogrodowymi ziołami wczesnej wiosny z pewnością będzie nam towarzyszył przez cały sezon zmieniając jedynie oblicze na letnie, a potem i jesienne. Obawiam się, że nawet zimą siegnę po jakieś świeże ziółka z parapetu... Będę potrzebowała dużego parapetu... Potrzeba bowiem dużo ziół, to podstawa absolutna!


JINGALOV
bezglutenowy

2 pełne garście świeżych ziół wdług gustu i smaku własnego (u mnie to czosnek niedźwiedzi, szczypior z czosnku, sporo podagrycznika, młode pędy pokrzywy, trochę rukoli)
⅓ szklanki mąki gryczanej
1 łyżka mąki ryżowej
¼ szklanki czyli 60 ml bardzo ciepłej (nie gorącej!) wody
olej lniany lub łyzeczki mielonego złotego lnu
sól
pieprz opcjonalnie

Mąki wymieszać ze sporą szczyptą soli, zalać bardzo ciepłą wodą i szybko wymieszać (lubię silikonową szpatułką lub widelcem) na zwarte ciasto.
Przykryć i odstawić.
Zioła dokładnie posiekać, delikatnie oprószyć solą i wymieszać z mielonym lnem lub spryskać olejem  (wtedy nie solić).
Ciasto podzielić na dwie części, każdą rozwałkować na obsypanej mąką stolnicy (najlepiej silikonowej) na dość płaski placek.
Na każdym położyć duuużą porcję ziół i złożyć placek jak pieróg, delikatnie zgniatając.
Obsypać mąką i ostrożnie przerzucając z dłoni na dłoń, spłaszczyć.
Uważać, żeby nie pękł!
Patelnię o grubym dnie rozgrzać dość mocno, piec placki aż do zrumienienia, obracając kilkakrotnie i delikatnie przygniatając.
Doskonałe same, z delikatnym twarożkiem roślinnym lub jogurtem roślinnym.


Zioła wybieram według aktualnych preferencji smakowo - sezonowo - zdrowotnych.
Tym razem były to liście tego, co znalazłam w ogródku plus trochę szpinaku i rukoli. Zieleninę odrobinę doprawiłam pieprzem ziołowym i posypałam lnem, żeby wchłonął wilgoć.


Nałozyc trzeba naprawdę solidne porcje. W czasie składania placka w niezwykły sposób znika ich objętość...


Jeśli w czasie pieczenia obrócimy placki kilka razy, upieką się równomiernie a wilgoć nie rozmoczy ciasta, jedynie ugrzęźnie wewnątrz dając ciekawe wrażenia smakowe... szczególnie z rukolą...

Komentarze

ulubione posty czytelników

Jak obniżyć indeks glikemiczny... zdrowo...

Niezwykłe zastosowanie kiszonych buraczków - pasta w bajkowym odcieniu różu

Chleb z soczewicą o chrupiącej skórce beglutenowy

Ciasto buraczane typu brownie z kremem karobowym

Zielona pasta z ciecierzycy i pora

Seler pieczony w soli

Ciasteczka z ciecierzycą w dwóch odsłonach

Bułeczki jaglane drożdżowe żółciutkie...!

Kawowy mus z kaszy gryczanej porankiem