Przejdź do głównej zawartości

Bezglutenowy chleb gryczany na drożdżach

Łatwo i szybko można upiec chlebek bezglutenowy z użyciem drożdży. Oczywiście smak będzie inny niż tradycyjnego pszennego albo żytniego, ale dziś tworzy się nowa tradycja. Tradycja bezglutenowa. I tu smaki są bardziej różnorodne, bogatsze, ciekawsze niż pszenno-żytnie :-)
Gryka ma nieskończenie wiele zastosowań. Gdy zorientuje się w tym przemysł spożywczy, prawdopodobnie i ona pojawi się nieomal w każdym produkcie, jak teraz jest z mąką pszenną. Osoby na diecie bezglutenowej czy bezpszennej muszą oglądać wszystkie etykietki gruntownie badając znaczenie każdego użytego słowa, bo pszenica czai się w każdym zakamarku żywności ukrywając się pod nowoczesnymi tytułami... Tak, tak, w żywności również podejrzane osobniki zasłaniają się tytułami, żeby nie dać się zidentyfikować tym, którym szkodzą... Ot, zwykła codzienność... :-(

My się jednak nie damy wpuścić w maliny (bo jeszcze nawet nie kwitną ;-)) i upieczemy chlebek sami używając produktów bez makijażu i z rodowodem ;-)))


DROŻDŻOWY CHLEB GRYCZANY

3 szklanki mąki gryczanej (mielona biała kasza gryczana)
2 i 1/4 szklanki ciepłej wody
1/2 szklanki siemienia lnianego
1 czubata łyżka mąki z ciecierzycy (niekoniecznie, ale daje ładniejszy kolor chlebkowi)
15 g świeżych drożdży (kawałek wielkości orzecha włoskiego)
1 czubata łyżeczka soli

Do miski wsypać mąkę, zrobić w środku dołek.
Wkruszyć drożdże, zalać 3 łyżkami ciepłej wody i delikatnie wymieszać drożdże z wodą.
Mąka się "przyklei" do masy drożdżowej i tak być powinno.
Odstawić na 15 minut pod przykryciem.
Zmielić siemię lniane.
Do miski z mąką i uruchomionymi już drożdżami dodać resztę wody, mąkę z ciecierzycy, sól. Wymieszać łyżką lub silikonową szpatułką (najwygodniej). Dodać zmielone siemię i mieszać całość minutę, aż siemię napęcznieje i całość pięknie zgęstnieje.
Dodać swoje ulubione dodatki (niekoniecznie, ja dodałam czarnuszkę).
Ciasto przełożyć do foremki wyłożonej papierem do pieczenia lub silikonowej.
(korzystałam z zabawnej, zamykanej foremki z Tchibo ;-))
Odstawić do wyrośnięcia na 1 - 2 godzin przykryte wilgotną ściereczką.


Piec w piekarniku rozgrzanym do 200⁰C przez 50 minut.


Komentarze

ulubione posty czytelników

Jak obniżyć indeks glikemiczny... zdrowo...

Uwaga, dzisiaj będzie sporo do czytania. Temat niezwykle interesujący w kontekście zalewu propagowanymi dietami w stylu keto, posądzającymi węglowodany o wszystko, co najgorsze. A to przecież o IG idzie ... Mam nadzieję, że i do celu dojdzie ... my. .. Myślałam o podzieleniu tego posta na kilka części, ale chyba wygodniej będzie podać wszystko w jednym miejscu, żeby nie trzeba było później skakać po kilku postach, żeby zminimalizować ryzyko wszamania niekorzystnych zestawień kulinarnych. Jest tych informacji trochę, bo temat mi baaaardzo bliski, przetrawiony/przyswojony/sprawdzany przez ostatnie 10 lat z organicznej potrzeby własnej. Czyli jak zawsze: piszę to, co przeżyłam i sprawdziłam na sobie i bliskich :-D To startujemy: Dieta Low GI czyli o niskim indeksie glikemicznym ,   stała się popularna kilka lat temu. Ostatnio nieco mniej się o niej mówi. Hm, wśród ludzi chyba nic nie trwa wiecznie. Dotyczy to również modnych diet ;-) Jednak wpływ indeksu glikemicznego spożywanych

Naturalny chleb z samej komosy ryżowej

Ponad dwa lata temu  w blogosferze dostrzegłam interesujący pomysł przygotowania chleba z samej kaszy gryczanej. Brzmiało absurdalnie, ale opis + zdjęcia wyglądały przekonująco. Jednak brak wyraźnej potrzeby pieczywa bezglutenowego i umiłowanie żytniego na zakwasie spowodował spostponowanie zainteresowania. Przyznam też, że biała kasza gryczana (niepalona) nie należała do moich ulubionych... Paloną z przyrumienioną cebulką i kubkiem naturalnego jogurtu roślinnego do dziś jadam z sentymentem wspominając stare dobre czasy . Nadszedł jednak czas rozstania się z glutenem i zaczęły się eksperymenty z pieczywem bezglutenowym. Poszedł w ruch zakwas gryczany na wodzie z kiszonek (zrobiony najpierw na potrzeby działu zdrowia KADS  klik , dokładnie opisany później tutaj  klik ), zaplątał się też chlebuś na drożdżach ( klik ) aż doszedł i wspomniany z samej kaszy niepalonej ( klik ). Chyba najprzyjemniejszy w przygotowaniu i jeden ze smaczniejszych, jakie jadam. Ale jakoś nie potrafię pozostać p

Ulubione śniadanie i o toksyczności siemienia lnianego słów kilka

Dobre śniadanie to podstawa. Moje musi być zdrowe, kolorowe i... smaczne. Rankiem z przyjemnością wstaję, gdy czeka na mnie ulubiona nocna owsianka. Mam swoje ulubione kompozycje smakowe, ale lubię tez nowości. Korzystam z nietypowych owoców, nasion, płatków, żeby urozmaicić codzienne menu. Lubię też poznawać nowości. Jednak nie całkiem jak leci... Wybieram sobie uważnie, z namaszczeniem. Lubię celebrować swoje odkrycia i z pełną "kolumbowską" świadomością rozsmakowywać się, odszukiwać znajome i zupełnie nowe akcenty. Przyjemność jedzenia w pełnym tego słowa znaczeniu. Nie sposób oprzeć się uczuciu cudownej wdzięczności za takie bogactwo. Tej śnieżnej wiosny spotkałam się z tamarillo. Egzotyczny owoc bardziej przypominający pomidora niż śliwkę, choć z zewnątrz wygląda jak śliwka właśnie. Rok temu już go próbowałam. Na kromce chleba. Jednak tym wyglądał, jakby chciał zanurkować w ... owsiance. Przystałam na ten kaprys, owoc kupiłam (przy okazji walcząc zawzięcie z kasjerką o

Bułeczki jaglane drożdżowe żółciutkie...!

Przeczytałam ofertę piekarni bezglutenowej: jaglane bułeczki wytrawne w smaku. Wystarczyło... To można z samej mąki jaglanej bułeczki drożdżowe zrobić? Trzymają kształt??? Musiałam spróbować! Spróbowałam. Wsiąkłam. Ugotowana jestem na mięciutko tak, jak bułeczki upiekły się na żółciutko ;-) Fenomenalne... Z pozoru wyglądają topornie, ale po przekrojeniu objawia się ich niesamowity kolor i cudowna miękkość... Smak delikatny, pasujący do słodkich mazidełek, ostrych sosów (nasączają się rewelacyjnie) i wytrawnych past, pasztetów. Najlepsze są w kilka godzin po upieczeniu. Na drugi dzień nieco twardsze z zewnątrz, na trzeci...cóż, lepiej już po jednej dobie przechowywać je w lodówce. Zniknie chrupiąca chrupkość, ale pozostanie miękkość. Niemniej, robię po kilkanaście małych i wystarcza na dwa dni. Są one jak wszystkie szybkie wypieki:  szybko się przygotowuje, więc szybko trzeba zjeść ;-) Jeśli jednak coś Wam zostanie, nie martwcie się. Niedługo wrzucę przepis na najsmaczniejszy śliwkowy d

Niezwykłe zastosowanie kiszonych buraczków - pasta w bajkowym odcieniu różu

Zabawa w kolory zdrowia trwa :-D Tym razem na dodatek w stylu gospodarskim. Niedawno odkryłam na nowo kiszonki i wytrwale kiszę wszystko, co popadnie. Padło też i na buraki. Barszczyk do picia, z buraków zrobiłam pyszny barszcz ukraiński ale zostało co nieco... Wczoraj namoczyłam też słonecznik na pastę, ale buraki zostały, ziarenka słonecznika pięknie napęczniały, aż prosiły się o bliższy związek. Takiego smaku chyba niewiele osób miało okazję spróbować. Piękna wrzosowa pasta z razowym chlebkiem z gara, mniaaaam! W dodatku reguluje funkcjonowanie jelitek i tym sposobem wzmacnia oporność. Nie traci nic (surowe przecież) z walorów antynowotworowych buraków. Dla diabetyków ważna informacja: niski indeks glikemiczny kiszonych buraków wynika z samej istoty kiszenia. Bakterie kwasu mlekowego wykorzystują cukier, by się mnożyć. Dlatego kiszonki są dla diabetyków bezpieczne. 1 szklanka namoczonego słonecznika 1 czubata szklanka pokrojonych w kosteczkę mocno ukiszonych buraków (je