Przejdź do głównej zawartości

Kruche ciasteczka z kiełków gryki - SUROWE :-)

Obiecałam więcej wpisów kuchni raw czyli surowej... Obietnic należy dotrzymywać. Niewiele jest rzeczy skuteczniej zrywających więzi między ludźmi niż niedotrzymywanie słowa. Właśnie dzisiaj przeczytałam *, że nasze Tak ma oznaczać po prostu: tak. Nasze Nie zaś ma oznaczać... nie. Koniec. Kropka. Wszelkie zaklinania się, przysięgania, że jak babcię kocham, na swoją głowę (głowę daję!), albo bardziej twórcze: jak pragnę zakwitnąć... nie są żadnym zabezpieczeniem wykonania danego słowa. Bo miłość do babci bywa... hm... ulotna... swoją głowę nie wszyscy (zauważyliście, prawda?) cenią a, no właśnie, widział ktoś kiedyś kwitnącego osobnika homo sapiens??? Przekwitającego - tak - codziennie, choć wypisane na czole nie ma, ale nasza umiejętność rozpoznawania rzeczywistości, tej rzeczywistości nie tworzy. Kanta teorię już dawno włożono między abstrakcyjne dyskursy filozofów... ;-) Wszyscy zmieniamy się codziennie. Jedne aspekty dojrzewają i zaczynają niszczeć, ale inne nigdy się nie zestarzeją. Jeśli nawet my przeminiemy, pozostaną wspomnienia, zdjęcia (przepisy??? ;)) i wpływ, jaki codziennie również wywieramy. Tego nie da się zatrzymać, jak i zebrać rozlanego mleka :-) 
Idąc więc tropem odmiennego (odmiennego na wielu bardzo różnorodnych poziomach, nie tylko filozofii, ale i życia) lidera duchowego czyli Jezusa z Nazaretu, pragnę podzielić się moim pysznym ciasteczkiem. Jeśli już nieco oswoiliście się ze smakiem zbożowych kiełków i nie odstrasza Was ich nietypowy posmak, a chcecie odetchnąć po tłustym (jakże dosłownie!!!) czwartku, poczuć się lżej nie tracąc jednocześnie deserów przez najbliższy tydzień, to jest propozycja dla Was. 


KARDAMONOWE RAW-CIASTECZKA  Z KIEŁKÓW GRYKI I JABŁKA

½ szklanki białek kaszy gryczanej (najlepiej eko)
1 większe jabłko najlepiej ekologiczne, bo mają smak, aromat i nie psują się w oczach...
2 łyżki soku z cytryny
2 łyżki suszonych owoców goji
½ łyżki masła z nerkowców nieprażonych
1 strączek kardamonu
szczypta soli morskiej

Grykę opłukać, zalać przegotowaną wodą, by ziarenka mogły swobodnie napęcznieć.
Przykryć i odstawić na 24 godziny.
Ponownie przepłukać i odstawić do wykiełkowania w ulubiony sposób
(mój to słoik przykryty gazą umocowaną za pomocą gumki-recepturki i miseczka pokazany na zdjęciu przy tym wpisie)
Mając już gotowe kiełki, strączek kardamonu rozłupać a nasionka roztłuc w moździerzu.
Z jabłka usunąć gniazdo nasienne.. i ogonek, pokroić na ósemki.
Zmiksować jabłko z sokiem cytrynowym, solą i kardamonem.
Dodać kiełki i masło orzechowe, zmiksować na drobnoziarnistą konsystencję.
Dodać goji, wymieszać już ręcznie.
Rozsmarować ciasto na papierze do pieczenia do rozmiarów 16 x 13 cm i w miarę jednakową grubość.
Suszyć w temperaturze 60⁰C przez 2 godziny i dosuszyć już w 42⁰C do uzyskania efektu kruchych ciastek (u mnie zajęło to całą noc).
Kroić ostrym nożem na pojedyncze ciasteczka i zjeść (zjadłabym wszystkie, ale się powstrzymałam... brawo ja!)


albo przechowywać w lodówce, w szczelnie zamkniętym pojemniku do tygodnia.
Zacząć dzień od owocowej herbatki z takich ciasteczkiem to miodzio wegański ;-)


* Cytowane słowa pochodzą z 5 rozdziału ewangelii Mateusza. Cała przemowa Jezusa tam zapisana jest jedną z najbardziej znanych i... najmniej stosowanych... ?
Najbardziej fascynują mnie wypełnienia obietnic wielkich ludzi i... Boga. Spełnione gwarancje. Dotrzymane słowa. I największe: spełnione proroctwa... Jezusa - wszystkie :-) 

Komentarze

ulubione posty czytelników

Jak obniżyć indeks glikemiczny... zdrowo...

Uwaga, dzisiaj będzie sporo do czytania. Temat niezwykle interesujący w kontekście zalewu propagowanymi dietami w stylu keto, posądzającymi węglowodany o wszystko, co najgorsze. A to przecież o IG idzie ... Mam nadzieję, że i do celu dojdzie ... my. .. Myślałam o podzieleniu tego posta na kilka części, ale chyba wygodniej będzie podać wszystko w jednym miejscu, żeby nie trzeba było później skakać po kilku postach, żeby zminimalizować ryzyko wszamania niekorzystnych zestawień kulinarnych. Jest tych informacji trochę, bo temat mi baaaardzo bliski, przetrawiony/przyswojony/sprawdzany przez ostatnie 10 lat z organicznej potrzeby własnej. Czyli jak zawsze: piszę to, co przeżyłam i sprawdziłam na sobie i bliskich :-D To startujemy: Dieta Low GI czyli o niskim indeksie glikemicznym ,   stała się popularna kilka lat temu. Ostatnio nieco mniej się o niej mówi. Hm, wśród ludzi chyba nic nie trwa wiecznie. Dotyczy to również modnych diet ;-) Jednak wpływ indeksu glikemicznego spożywanych

Niezwykłe zastosowanie kiszonych buraczków - pasta w bajkowym odcieniu różu

Zabawa w kolory zdrowia trwa :-D Tym razem na dodatek w stylu gospodarskim. Niedawno odkryłam na nowo kiszonki i wytrwale kiszę wszystko, co popadnie. Padło też i na buraki. Barszczyk do picia, z buraków zrobiłam pyszny barszcz ukraiński ale zostało co nieco... Wczoraj namoczyłam też słonecznik na pastę, ale buraki zostały, ziarenka słonecznika pięknie napęczniały, aż prosiły się o bliższy związek. Takiego smaku chyba niewiele osób miało okazję spróbować. Piękna wrzosowa pasta z razowym chlebkiem z gara, mniaaaam! W dodatku reguluje funkcjonowanie jelitek i tym sposobem wzmacnia oporność. Nie traci nic (surowe przecież) z walorów antynowotworowych buraków. Dla diabetyków ważna informacja: niski indeks glikemiczny kiszonych buraków wynika z samej istoty kiszenia. Bakterie kwasu mlekowego wykorzystują cukier, by się mnożyć. Dlatego kiszonki są dla diabetyków bezpieczne. 1 szklanka namoczonego słonecznika 1 czubata szklanka pokrojonych w kosteczkę mocno ukiszonych buraków (je

Bułeczki jaglane drożdżowe żółciutkie...!

Przeczytałam ofertę piekarni bezglutenowej: jaglane bułeczki wytrawne w smaku. Wystarczyło... To można z samej mąki jaglanej bułeczki drożdżowe zrobić? Trzymają kształt??? Musiałam spróbować! Spróbowałam. Wsiąkłam. Ugotowana jestem na mięciutko tak, jak bułeczki upiekły się na żółciutko ;-) Fenomenalne... Z pozoru wyglądają topornie, ale po przekrojeniu objawia się ich niesamowity kolor i cudowna miękkość... Smak delikatny, pasujący do słodkich mazidełek, ostrych sosów (nasączają się rewelacyjnie) i wytrawnych past, pasztetów. Najlepsze są w kilka godzin po upieczeniu. Na drugi dzień nieco twardsze z zewnątrz, na trzeci...cóż, lepiej już po jednej dobie przechowywać je w lodówce. Zniknie chrupiąca chrupkość, ale pozostanie miękkość. Niemniej, robię po kilkanaście małych i wystarcza na dwa dni. Są one jak wszystkie szybkie wypieki:  szybko się przygotowuje, więc szybko trzeba zjeść ;-) Jeśli jednak coś Wam zostanie, nie martwcie się. Niedługo wrzucę przepis na najsmaczniejszy śliwkowy d

Naturalny chleb z samej komosy ryżowej

Ponad dwa lata temu  w blogosferze dostrzegłam interesujący pomysł przygotowania chleba z samej kaszy gryczanej. Brzmiało absurdalnie, ale opis + zdjęcia wyglądały przekonująco. Jednak brak wyraźnej potrzeby pieczywa bezglutenowego i umiłowanie żytniego na zakwasie spowodował spostponowanie zainteresowania. Przyznam też, że biała kasza gryczana (niepalona) nie należała do moich ulubionych... Paloną z przyrumienioną cebulką i kubkiem naturalnego jogurtu roślinnego do dziś jadam z sentymentem wspominając stare dobre czasy . Nadszedł jednak czas rozstania się z glutenem i zaczęły się eksperymenty z pieczywem bezglutenowym. Poszedł w ruch zakwas gryczany na wodzie z kiszonek (zrobiony najpierw na potrzeby działu zdrowia KADS  klik , dokładnie opisany później tutaj  klik ), zaplątał się też chlebuś na drożdżach ( klik ) aż doszedł i wspomniany z samej kaszy niepalonej ( klik ). Chyba najprzyjemniejszy w przygotowaniu i jeden ze smaczniejszych, jakie jadam. Ale jakoś nie potrafię pozostać p

Ulubione śniadanie i o toksyczności siemienia lnianego słów kilka

Dobre śniadanie to podstawa. Moje musi być zdrowe, kolorowe i... smaczne. Rankiem z przyjemnością wstaję, gdy czeka na mnie ulubiona nocna owsianka. Mam swoje ulubione kompozycje smakowe, ale lubię tez nowości. Korzystam z nietypowych owoców, nasion, płatków, żeby urozmaicić codzienne menu. Lubię też poznawać nowości. Jednak nie całkiem jak leci... Wybieram sobie uważnie, z namaszczeniem. Lubię celebrować swoje odkrycia i z pełną "kolumbowską" świadomością rozsmakowywać się, odszukiwać znajome i zupełnie nowe akcenty. Przyjemność jedzenia w pełnym tego słowa znaczeniu. Nie sposób oprzeć się uczuciu cudownej wdzięczności za takie bogactwo. Tej śnieżnej wiosny spotkałam się z tamarillo. Egzotyczny owoc bardziej przypominający pomidora niż śliwkę, choć z zewnątrz wygląda jak śliwka właśnie. Rok temu już go próbowałam. Na kromce chleba. Jednak tym wyglądał, jakby chciał zanurkować w ... owsiance. Przystałam na ten kaprys, owoc kupiłam (przy okazji walcząc zawzięcie z kasjerką o