Przejdź do głównej zawartości

Jaglane kamyki - ciasteczka dla chrup-lubiących

Mając mało czasu a wiele ochoty na słodkie conieco, wyjmuję maleńką patelenkę, podprażam kaszę i orzechy, miksuję i lepię sobie maleńkie kuleczki. Często ich nawet nie piekę. Lubię prażoną kaszę, jej orzechowy zapach, delikatną goryczkę i chrupkość... Pamietając, że to jedyna spośród kasz, która nie wymaga neutralizacji cennym wapniem, dbam o swój organizm (zęby i kości!) przygotowując z niej sporo dań a kupuję kaszę jaglaną nieomal hurtowo. Czyli w 5-cio kiogramowych workach i ... właśnie znów mi wyszła a potężny słój zieje wewnętrzną pustką... Na szczęście nikt od słoja głębokich refleksji nie wymaga, więc może sobie tą pustką świecić do godziny otwarcia najbliższego sklepu, bo (póki co) wolne mamy wszyscy a niektórzy nawet śpią... Bez pieczenia kuleczki są twarde, nieco klejące i słodkie. Po upieczeniu są niesamowicie chrupiące i karmelowe. Mój brat P. próbując pierwszej partii stwierdził, że "twarde... trochę przypieczone... nawet przypalone...!". Miał rację. Przytrzymałam kamyczki w piekarniku kilka minut za długo i ich karmel zdecydowanie... hmmm... zmienił słodycz w goryczkę... Ale i tak zjadłam z przyjemnością, bo chrupanie nade wszystko... następnym razem jednak skróciłam czas pieczenia do 10 minut i w kamykach pozostał jedynie słodki karmel z daktyli :-)



JAGLANE KAMYKI
18 sztuk

1 szklanka kaszy jaglanej
½ szklanki orzechów włoskich
5 daktyli Medjool lub 10 zwykłych*
spora szczypta soli

Kaszę i orzechy podprażyć na suchej patelni (każde osobno!), aż będą przyjemnie pachnieć.
Daktyle drobno pokroić.
W malakserze z ostrzem "S" zmiksować orzechy na grubszą kaszkę, dodać kaszę i zmiksować niezbyt drobno.
Dodać sól i daktyle, zmiksować do uzyskania lepiącej się kruszonki.
Z masy formować małe kuleczki mocno ugniatając porcje masy.**
Piec na blasze wyłożonej papierem do pieczenia przez 10 minut w 180⁰C.***
Wystudzić.

* Jeśli używacie zwykłych suszonych daktyli zalejcie je na 15 minut ciepłą wodą i odsączcie dokładnie.
** Lubię smak prażonej kaszy i czasami pozostawiam te kuleczki bez pieczenia. Smakują mi w tej wersji, choć czuć mączysty posmak jagły.
*** Pilnujcie bardzo czasu. Jeśli niebacznie pozostawicie kamyczki odrobinę dłużej w piecu, przypalą się... a brat Wam to wytknie ;-)



Komentarze

ulubione posty czytelników

Jak obniżyć indeks glikemiczny... zdrowo...

Uwaga, dzisiaj będzie sporo do czytania. Temat niezwykle interesujący w kontekście zalewu propagowanymi dietami w stylu keto, posądzającymi węglowodany o wszystko, co najgorsze. A to przecież o IG idzie ... Mam nadzieję, że i do celu dojdzie ... my. .. Myślałam o podzieleniu tego posta na kilka części, ale chyba wygodniej będzie podać wszystko w jednym miejscu, żeby nie trzeba było później skakać po kilku postach, żeby zminimalizować ryzyko wszamania niekorzystnych zestawień kulinarnych. Jest tych informacji trochę, bo temat mi baaaardzo bliski, przetrawiony/przyswojony/sprawdzany przez ostatnie 10 lat z organicznej potrzeby własnej. Czyli jak zawsze: piszę to, co przeżyłam i sprawdziłam na sobie i bliskich :-D To startujemy: Dieta Low GI czyli o niskim indeksie glikemicznym ,   stała się popularna kilka lat temu. Ostatnio nieco mniej się o niej mówi. Hm, wśród ludzi chyba nic nie trwa wiecznie. Dotyczy to również modnych diet ;-) Jednak wpływ indeksu glikemicznego spożywanych

Naturalny chleb z samej komosy ryżowej

Ponad dwa lata temu  w blogosferze dostrzegłam interesujący pomysł przygotowania chleba z samej kaszy gryczanej. Brzmiało absurdalnie, ale opis + zdjęcia wyglądały przekonująco. Jednak brak wyraźnej potrzeby pieczywa bezglutenowego i umiłowanie żytniego na zakwasie spowodował spostponowanie zainteresowania. Przyznam też, że biała kasza gryczana (niepalona) nie należała do moich ulubionych... Paloną z przyrumienioną cebulką i kubkiem naturalnego jogurtu roślinnego do dziś jadam z sentymentem wspominając stare dobre czasy . Nadszedł jednak czas rozstania się z glutenem i zaczęły się eksperymenty z pieczywem bezglutenowym. Poszedł w ruch zakwas gryczany na wodzie z kiszonek (zrobiony najpierw na potrzeby działu zdrowia KADS  klik , dokładnie opisany później tutaj  klik ), zaplątał się też chlebuś na drożdżach ( klik ) aż doszedł i wspomniany z samej kaszy niepalonej ( klik ). Chyba najprzyjemniejszy w przygotowaniu i jeden ze smaczniejszych, jakie jadam. Ale jakoś nie potrafię pozostać p

Ulubione śniadanie i o toksyczności siemienia lnianego słów kilka

Dobre śniadanie to podstawa. Moje musi być zdrowe, kolorowe i... smaczne. Rankiem z przyjemnością wstaję, gdy czeka na mnie ulubiona nocna owsianka. Mam swoje ulubione kompozycje smakowe, ale lubię tez nowości. Korzystam z nietypowych owoców, nasion, płatków, żeby urozmaicić codzienne menu. Lubię też poznawać nowości. Jednak nie całkiem jak leci... Wybieram sobie uważnie, z namaszczeniem. Lubię celebrować swoje odkrycia i z pełną "kolumbowską" świadomością rozsmakowywać się, odszukiwać znajome i zupełnie nowe akcenty. Przyjemność jedzenia w pełnym tego słowa znaczeniu. Nie sposób oprzeć się uczuciu cudownej wdzięczności za takie bogactwo. Tej śnieżnej wiosny spotkałam się z tamarillo. Egzotyczny owoc bardziej przypominający pomidora niż śliwkę, choć z zewnątrz wygląda jak śliwka właśnie. Rok temu już go próbowałam. Na kromce chleba. Jednak tym wyglądał, jakby chciał zanurkować w ... owsiance. Przystałam na ten kaprys, owoc kupiłam (przy okazji walcząc zawzięcie z kasjerką o

Niezwykłe zastosowanie kiszonych buraczków - pasta w bajkowym odcieniu różu

Zabawa w kolory zdrowia trwa :-D Tym razem na dodatek w stylu gospodarskim. Niedawno odkryłam na nowo kiszonki i wytrwale kiszę wszystko, co popadnie. Padło też i na buraki. Barszczyk do picia, z buraków zrobiłam pyszny barszcz ukraiński ale zostało co nieco... Wczoraj namoczyłam też słonecznik na pastę, ale buraki zostały, ziarenka słonecznika pięknie napęczniały, aż prosiły się o bliższy związek. Takiego smaku chyba niewiele osób miało okazję spróbować. Piękna wrzosowa pasta z razowym chlebkiem z gara, mniaaaam! W dodatku reguluje funkcjonowanie jelitek i tym sposobem wzmacnia oporność. Nie traci nic (surowe przecież) z walorów antynowotworowych buraków. Dla diabetyków ważna informacja: niski indeks glikemiczny kiszonych buraków wynika z samej istoty kiszenia. Bakterie kwasu mlekowego wykorzystują cukier, by się mnożyć. Dlatego kiszonki są dla diabetyków bezpieczne. 1 szklanka namoczonego słonecznika 1 czubata szklanka pokrojonych w kosteczkę mocno ukiszonych buraków (je

Bułeczki jaglane drożdżowe żółciutkie...!

Przeczytałam ofertę piekarni bezglutenowej: jaglane bułeczki wytrawne w smaku. Wystarczyło... To można z samej mąki jaglanej bułeczki drożdżowe zrobić? Trzymają kształt??? Musiałam spróbować! Spróbowałam. Wsiąkłam. Ugotowana jestem na mięciutko tak, jak bułeczki upiekły się na żółciutko ;-) Fenomenalne... Z pozoru wyglądają topornie, ale po przekrojeniu objawia się ich niesamowity kolor i cudowna miękkość... Smak delikatny, pasujący do słodkich mazidełek, ostrych sosów (nasączają się rewelacyjnie) i wytrawnych past, pasztetów. Najlepsze są w kilka godzin po upieczeniu. Na drugi dzień nieco twardsze z zewnątrz, na trzeci...cóż, lepiej już po jednej dobie przechowywać je w lodówce. Zniknie chrupiąca chrupkość, ale pozostanie miękkość. Niemniej, robię po kilkanaście małych i wystarcza na dwa dni. Są one jak wszystkie szybkie wypieki:  szybko się przygotowuje, więc szybko trzeba zjeść ;-) Jeśli jednak coś Wam zostanie, nie martwcie się. Niedługo wrzucę przepis na najsmaczniejszy śliwkowy d